Ny studie belyser fårens roll under vikingatiden

Publicerad den 7 oktober 2024
Flygfot
Flygplansbild Lödde å mellan Löddeköpinge tätort och utloppet vid Bjärred. Ån markerar gränsen mot socknet Borgeby (till vänster). Bilden är tagen mot sydväst. Foto: Jan Norrman (CC BY). Källa Riksantikvarieämbetet (E-arkiv ID: KMB_16000700008828_ND890704_108).

Vikingatidens Skåne var mycket dynamiskt: befolkningen ökade samtidigt som samhället förändrades på olika sätt. Kontaktnätverken, särskilt de maritima, var betydelsefulla. Fåren och ullen spelade en viktig roll under perioden, eftersom en ökad efterfrågan av olika typer textilier, särskilt segel, ökade behovet av ull och därmed av får.

Inom ett internationellt samarbete under ledning av Stella Macheridis har ben och tänder från får från den vikingatida marknadsplatsen vid Löddeköpinge undersökts. Genom att göra benkemiska isotopanalyser riktade mot strontium, kol, kväve och svavel i kombination av osteologiska studier av underkäkens tänder, har teamet kunna studera hur fåren rört sig i landskapet, vad de ätit och hur gamla de var vid slakt.

Resultaten visar att fåren som hamnat på marknadsplatsen kommer från olika flockar med olika typer av betesdrift. Det som är gemensamt för dem är att ingen verkar ha vandrat från betesmarker söder om Löddeköpinge, eller vid kustzonen, utan de betade inåt landet öster och norr om Löddeköpinge. Fåren har betat på varierande betesmarker, en del på hårt gödslad mark, eller möjligen längs med Kävlingeån. Slaktåldern har också varierat men de har kommit från flockar med ganska höga slaktåldrar, vilket indikerar att slakt inte företrädesvis skett på exempelvis lamm för mjölkens skull.

Att fåren kom från olika åldrar från olika flockar belyser Löddeköpinges betydelse som marknadsplats. Det indikerar att införsel och kontroll av får, och med största sannolikhet av ull, förmodligen styrdes från den makt som presiderade vid platsen och som förmodligen var befäst i borgen i Borgeby. Detta stämmer med den tidigare forskning som gjort på Löddeköpinge, där textilproduktionen lyfts fram som ett särskilt viktigt hantverk på platsen.

Studien kan läsas och/eller laddas ned här: https://doi.org/10.1002/oa.3355

Studien har finansierats av Berit Wallenbergs Stiftelse.

horn från får
Fårkranium från den osteologiska referenssamlingen vid avd. historisk osteologi, institutionen för arkeologi och antikens historia, Lunds Universitet. Foto: Stella Macheridis (CC BY)